måndag 16 maj 2011

Kurs/vattenprov

Ja då var man hemma igen efter en intensiv helg i Fjugestad. Tack för för att vi har Christian Dokken och Solveig. Christian är väldigt generös med sin mark.
Kursledare var Wolfgang Ronacher kallas allmänt för Bolly. Inriktningen var apportering och dirigering. Bolly började med att förklara hur han vill att en hund ska vara, och om en hund hade svårt för ett moment i övningen, då skulle vi gå in i övningen för att hjälpa hunden där.
Stoppet är jätteviktigt förklarade Bolly, vilket jag själv tycker är självklart om man ska få stopp på en hund som har markerat på fel fågel eller missuppfattat en situation.

Bolly förklarade alla övningarna noga och på ett pedagogiskt sätt, ändå så hade vi svårt med en del övningar. Ja det syntes tydligt att vi inte var vana vid att träna på detta sätt. En del av oss fick sig nog en tankeställare. Vi har kommit så långt nu att våra hundar jagar och är stadiga för vilt, nu återstår det "bara" att få in viltet som det skjuts på. Egentligen är det ju självklart. En spaniels arbete är jakten till 75% men viltet ska in annars är arbetet inte fullständigt, punkt slut!!

Bolly reagerade på att många av våra hundar blev så låga när de hanterades i övningarna. Där ska vi nog ta åt oss och läsa den individ som vi har i träning, alla behöver inte en kraftig korrigering.

Lite om min Puch. Jag tyckte han klarade sig bra trotts sin unga ålder. Det var nog så att jag ställde till det en del för honom. På eftermiddagen var han helt mentalt slut och jag bad om att få sätta honom i bilen. Jag tränar inte så långa pass med mina hundar vilket inte heller är nödvändigt, bara man är noggrann och att hunden tycker övningarna är possitiva.

Bolly och hans assistent Katrin (var det så hon hette, pinsamt att man är så dålig på namn de). De var i alla fall trevlig bekantskap och givande lördag.

På söndagen var det vattenprov och jag skulle starta Ducks Brook Demi. 11 startande och alla var cocker! Domare för dagen var Olle Johannisson från Lysekil. Alla utom två klarade provet och är med det kvalificerade till höstens fältprov. Lillasyster Fi är som en säl i vattnet och klarade det utmärkt trotts sin unga ålder 9 mån och fem dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar