onsdag 31 augusti 2011

Gotland

Nyss hemkommen från min årliga resa till Gotland för hundträning och jakt på kaniner. Som vanligt så var jag inbjuden av Morgan Hallgren med familj.
Lördag och söndag var det tänkt att vi skulle ut på Näsudden. I säng kl 01:00 och upp 04:30. Ja vi var tvungna att starta så pass tidigt för det skulle bli varmt på lördagen.

Frukost 05:00 sedan bar det iväg till udden. Puch, Timo och Aggy var hundarna som skulle presentera kaninerna för oss. Värmen var pressande och hundarna hade det jobbigt. Kaniner är inte så förtjusta i värme och blåst, och det var dagens prognos. Kaninerna satt inte trängdes i den tuffa marken precis. En del fina situationer fick vi, och hundarna skötte sig bra.

Kräftskiva på kvällen med kräftor från fam Hallgrens eget vatten.En del vänner till Morgan och Tova var bjudna. Kräftorna och västerbotten paj, öl och Herrgårds akvavit smakade ljuvligt.
Den obligatoriska kubb matchen stod mellan undertecknad och Thomas mot Härje och Mark. Kvällen blev tidig då vi var så trötta att vi knappt såg spel pjäserna.

Söndagen fick vi sov morgon och stod upp 07:30. Morgonen var betydligt svalare och vi hoppades på fin jakt.
Puch skötte sig utmärkt och jag fick själv skjuta en del kaniner för honom. Han är en trygg hund som vill göra rätt, stöter kaninerna, stannar och tittar på mig, jag kan nästan tänka att han säger, nu har jag gjort mitt så nu får du bidra med resten.
Morgans tik fick till en sådan stöt som han önskade sig på en kanin, den sprang rakt framför mig, och tjugan flög upp till axeln men inget skott blev av. Den sugna tiken var inte helt fast så då ville jag inte skjuta. Senare under dagen gjorde hon ett fint arbete i ett tätt buskage och stötte en kanin och var helt fast. Synd att vi inte kunde fälla för henne då, eller det var kanske tur. Timo hade många bra arbeten. I den bästa situationen "grävde" han fram en kanin som jag bommade, synd på ett sådant fint arbete. Jaga kanin med spaniels är inte det lättaste man kan ge sig på då det gäller jakt med hund.

Resan hem blev som vanligt tröttsam och tråkig. Hoppas att vi får återkomma nästa år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar