söndag 15 september 2013

jaktträning

Var en sväng med hundarna idag mellan skurarna. Satte på Allan pejlen och gick en sväng för att se om vi kunde se någon hare att släppa på.Ibland har man tur, såg en skymt av en hare och släppte Allan. Han tog sig an löpan och ganska snart hörde jag honom skalla. Drevet gick norrut men tog en sväng och fortsatte söderut ca 100 m från där jag stod. Eftersom Allan är spårnoga så förstod jag att han ganska snart skulle komma för långt efter och släppa. Allan tystnade efter 17 min och kom till mig. Perfekt jobb för en wachtel. Tog ut springern Puch och cockern Spot och gick en sväng för att se om jag kunde hitta någon morkulla. Lite tidigt för kullorna nu men ibland så lyckas det. Hundarna fick sig en genomkörare och jag frisk luft. Valparna Mack och Bittan fick springa runt i terrängen, det är så härligt att se dem jaga varandra ena stunden och helt plötsligt så börjar de jaga. De utvecklas bra och jag hoppas att de utvecklas till bra jakthundar. I fredags åkte vi upp till Perti och Biggan för att på lördagen hålla i prova på jaktprov. De som mötte upp på lördagen fick valuta för pengarna. Vi hade mycket fasan i marken och de fick minst 5 släpp var. Själv fick jag ett par släpp med Spot och Puch. Otroligt fin mark men mycket fågel god mat och trevliga människor, vad mer kan man önska sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar