lördag 24 maj 2014

Tränat med hundarn

Efter värmeböljan så har det idag blivit lite svalare. Så jag tog med mig alla sex hundarna upp till jaktmarken för att köra lite apportering. De två träningshundarna Scooter och Selma har funnit sig tillrätta på Glimten. Jag började med att se om Selma och Scooter kom ihåg vad jag lärt dem en gång. Jonas har tydligen skött sig för de var inga problem för dem att ta in apporter på 70m med dirrigering. De små ettåringarna har jag kört lite försiktigt med, men de börjar att ta sig nu. Stoppsignal och utkomando är bra för deras ålder. Puch gör ju sitt jobb som vanligt. Wachteln Allan apporterar gärna, men inte med samma klipp som en jaktavlad spaniel. Det är ett bra sätt att träna honom på både kondition och att han får använda nos och huvud.
Efter en genomkörning i hagen så åkte vi och körde lite i vatten. Mack och Bittan klarar nu utan vidare apporter på 40m i vatten. Bittan har också kommit på att hon kan använda bakbenen i vattnet. Allan är en lustig en i vatten. Tror inte att det går att simma saktare för då skulle han drunkna. Han simmar gärna men på sitt eget lilla vis, men så är han ju en Allan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar