måndag 1 september 2014

Gotland


Jag och Janne tog oss över till Gotland för att testa våra unghundar på kanin. Sent på torsdagskvällen anlände vi till Morgan Hallgren och Mulde fritidsby. Fredagen var det tänkt att jag, Morgan och Janne skulle jaga med våra unghundar. Morgan tog en kull på sin Aggier med min Puch som far. Det var de unghundar som nu skulle i farten. Min unga cockerspaniel Mack och min unga springer Bittan också är efter Puch skulle också med samt Aggier och Puch. Härligt att åter vara på plats på ön. Näsudden badade i sol och igentligen för varmt för vår aktivitet.
Det första jag såg var en havsörn, magnifika fåglar att se i sin rätta miljö. Åter till vår träning med hundarna. Morgans Bruno sköter sig bra men har en liten bit kvar för att Morgan ska vara nöjd. Han skötte kaninerna bra. Jannes Solo är en hårt jagande hane och gjorde ett fint arbete utmed en stenmur och dike, stötte en kanin som Janne fällde. Här valde "vi" att inte skicka på apport direkt utan väntade så att situationen var borta för honom. Bitta och Mack fick också göra debut på kaninjakt. De hade stött en och annan kanin såklart men endast en var skjuten för Mack. De skötte sina kaniner på ett bra sätt. Jag är själv förvånad att det gick så bra.
På lördagen tillslöt Anders Clarhäll med sin unga hane paddy. Han var precis mellan Jannes och Morgans hundar. Lagom fart tog sig in i de partier som han skulle vara i. Tillräckligt lydig för att Anders kunde föra honom i den tuffa marken. Vi sköt ett antal kaniner för honom och han fick apportera dem också.
Bittan fick ett fint släpp med två utmärkta stötar i ett brett dike. Hon stötte dem kanon och jag fällde den första som hon gjorde en klockren markering och apport på.
Lite annat höll vi också på med. En match kubb med Härje på lördagskvälle blev det. Jag och Morgan förlorade mot Härje, Anders och Janne. Det till stor glädje för Janne.
Nu blir det lite träning på hemmaplan och sedan bär det av till England med Mack och Bittan lite senare i höst.

1 kommentar:

  1. Kul att läsa din resumé av våra dagar på Gotland. Du skriver att Paddy var "precis mellan Jannes och Morgans hundar". Menar du att han, i sin utveckling mot färdig jakthud, befinner sig mellan de andra två?

    SvaraRadera