tisdag 15 september 2015

Norgetrippen

Åkte till Norge för att döma ett skogsfågelprov. Blev samtidigt erbjuden att starta hund en av dagarna. Den chansen tog jag såklart och anmälde min springer Puch. Jag och Janne kom fram till provplatsen strax söder om Kongsberg på fredag eftermiddag.
Lite mingel på kvällen framför brasan, en och annan öl slank ner. Så trevligt att träffa nya människor med samma intresse, jakt och hundar.
Lördagens samling var tidig 07:00! Lottningen var gjord innan för att spara tid. Jag och Puch hada dragit nr 5. Provet dömdes av Tor Magne Gramstad. Det skulle visa sig att dagen skulle bli lång. Fågeltillgången var dålig hade vi hört men man lever ju på hoppet. Jag fick tre släpp av domaren, vilket var generöst och för att han tyckte Puch förtjänade det, det tackar vi för. Tyvärr så hjälpte inte det utan vi fick en nolla för att vi inte fann fågel, som så många andra. Dagens föpristagare blev Bjarte Grimen med en Fantin tik som jag har slarvat bort namnet på. June Olsen med Spanielplassens Ifa. Bägge hundarna fick varsin etta. Bjarte i Ek och June Ak. Stort grattis till er.

Här under en bild på June Olsen med sin tik Ifa


På söndagen skulle jag döma 10 hundar och en reserv. Jag såg fram emot dagen av en speciell anledning, och det var att två av Puch`s avkommor skulle starta. De är från samma kull som min egen Streamsides X-Etera  Bittan kallad. Dagen var som gårdagen, fattig på fågel och det var endast en hund som fann fågel. Gissa vem det var? Jo June`s Ifa. Hon belönades med en tvåa i Ak. Bra gjort June! De två avkommorna Streamsides X-Game och Streamsides X-Belle efter Puch gjorde mig inte besviken. De jagade hårt med en fin stil, som jag förväntade mig. Såg många lovande hundar under dagen, som skulle vara roligt att se i fågelsituationer.


Här ovan ser ni Puch till höger med två av sina avkommor Bittan bredvid sig och hennes kullbror Streamsides X-Game. De två hundarna i mitten är halvsyskon till Bittan och X-Game.
Så med andra ord TEAM STREAMSIDE`S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar