söndag 25 juli 2010

Vattenprov

Var inbjuden av Bert, västras jaktprovssekreterare att döma vattenprovet i Hunneberg. Många nya ansikten mötte mig när jag svängde in på vändplanen. Provet skulle hållas i en tjärn i skogen. 10 st hundar skulle prövas i två olika klasser. Med mig hade jag Royne som är en av våra blivande domare. Royne skulle göra sin sista aspirant tjänstgöring idag.
Vi delade upp det så att jag började att ta hand om enkelt vatten, sedan tog Royne tag i det lite svårare vattenprovet. Royne som är en rutinerad spanielman och dessutom en sympatisk sådan, klarade sig galant och tog väl hand om "sina" deltagare.

Det var många av hundarna som hade rätt attityd och klarade sina jobb på ett lysande sätt. Det är en av tjusningarna när man dömer hundar, att se hundar med det där lilla extra. I den här gruppen är det säkert hundar som kommer att vissa sig på proven framöver, och göra det bra. Jag ser fram emot av att följa dem framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar