måndag 29 november 2010

jakt igen!

Blev inbjuden sent lördag kväll på lite jakt nere i Boarp. En hundförare hade fått förhinder. Jag hade tänkt mig en fri söndag, Tina skulle till Ikea med sin vän Pia.

Klart man tackar ja till jakt i så fina marker, och trevliga jägare. Första drevet gick jag och Bertil Håkansson med var sin wachtel. Bertils inlånade hund hade ett drev på rå, jag och Allan hittade inget. Marken var en bok föryngring där det brukar ligga gris, men inte den här gången. Andra såten. Jag skulle släppa Allan på det stället jag sköt två grisar förra året. Gert skulle släppa sin unghund på samma sida som jag medans Lars släppte från andra sidan. Allan stod och drog i kopplet över ett rävspår. Släpp hundarna! Allan för in i planteringen. Nu hörde jag att han drev för fult, en studsarsmäll ljöd i skogen. Det är Niklas som skjutit på en räv som Allan driver hörde det i radion. Dessvärre så var det bom, ja Niklas är urskuldad. En räv är inte lätt att träffa med kula på drev. Gerts unghund hade ställt en sugga med tre grisar och gjorde ett bra jobb. Endast årsgris var tillåtet ska tilläggas.
Nu hörde en ny studsarsmäll. Ja det är Niklas, jag har skjutit en årsgris. Här kom en sugga med några årsgrisar och jag sköt den ena av dem. En ny smäll och en ny passkytt kom på radion, jag sköt på en gris med jag bommade tyvärr.
Sista såten skulle jag stå, drog pass 29 vilket är ett pass i en dal där man har bra utsikt. Jag stod där och njöt av naturen, några grader kallt och marken vit av snö. Bertils inlånade wachtel fick sig en runda av en sur galt, men klarade sig som tur var bra.
Dagen var slut och återsamling till "vita huset" där vi för övrigt blev bjudna på en utsökt lunch av Pärs fru Sussane.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar