måndag 3 januari 2011

Harjakt 2/1-2011


Telefonen ringde och i andra ändan av tråden var det Jan-Erik Jönsson. Vi hade tänkt oss en harjakt på söndag, har du lust? vilken fråga till en inbiten jägare och hundman.
Med mig i bilen söderut var min gode vän och jakt kamrat Kjell-Åke.

Efter den obligatoriska "lille en" så fördelade passen ut och vilka som skulle gå i drevet. Jag och "Kjelle" fick passen bredvid varandra. Tyvärr så var där inga harar "hemma" på åkern som vi först tog.
Efter lite blåbärssoppa och en och annan macka så var det dax för andra såten. "Mellby" ville att jag skulle ta med mig min unga springer Puch. Puch har inte varit i kontakt med någon jakt eller träning på ganska länge nu.
Vi var fyra som skulle gå den här gången, jag och Mellby längst ut mot gränsen. Jag tog Puch fot och började traska utmed en plöjd remsa, Mellby gick mitt i plöjet. Ganska snart hade vi två harar på benen som inte gick i pass. När vi framme vid den mark biten som jag och Puch skulle jaga av, så hade vi haft ytterligare tre harar som också klarade sig helskinnade förbi pass skyttarna.
Ja då var det vår tur att bedriva en stunds spanieljakt. Marken var utmed en å och full av visset gräs till knäna. Puch gjorde i mina ögon ett mycket bra jobb i den här marken. Jag var väldigt förvånad av att han skötte sig så bra. Vi hade någon hare som försvann över den is belagda ån innan vi kom i kontakt med dem tyvärr. Min unga springer fortsatte sitt kraftfulla sökande efter något att sätta fart på, oavbrutet jobbade han på i den tunga marken. Innan jag visste ordet av så stötte han en stor fälthare som sprang rakt i "knät" på Lars, som fällde den. Nu ville jag se om Puch kunde koppla bort den och fortsätta sitt sökande efter något nytt att stöta. Han skötte sig kanonbra och fick till slut apportera "sin" hare. Här har jag verkligen en bussig hund som går stenhårt utan att hitta på en massa "skit".
Efter ytterligare ett drev så var dagen slut. Resultatet var kanske inte vad Jan-Erik hade tänkt sig, men vad gör det när det är så fint väder. Ja tre harar fick sätta livet till denna söndag, och Puch´s hare fick åka med till Halmstad och Glimten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar