söndag 2 december 2012

Förmiddagsjakt

Igår var jag bjuden på klövviltsjakt i Marbäck. Jag skulle gå med Allan och Maths skulle gå med Allans mor Vespa (12½år). Vespa tog upp ganska snart och jag ände igen hennes täta skall. Maths gick in på radion och meddelade att det var ett rådjur som hon drev.
Jag hörde att Allan började väcka och ganska snart blev det intensivt, det prasslade i de frusna löven och jag  väntade på att få se vad det var. En stor räv uppenbarade sig och tjugan kom upp till axeln när den tittade åt andra hållet. Skottet gick och räven slog runt och for iväg över en kant, men innan den försvann så fick han andra pipan också. Allan dök upp och undrade vad som hänt, här Allan och jag visade på skottplatsen. Allan for iväg över kanten och försvann. Jag sprang efter för att se vad som hände. Han var som uppslukad och jag undrade vad han tog vägen. Gps tänkte jag, och den visade att Allan var nära mig. Jag ropade och han dök upp från ett dike, var har du räven Allan frågade jag och han for ner i diket och markerade i en vägtrumma. Det var svårt att se in för det var en knäck på trumman en bit in. Det var ingen chans att få ut räven därifrån. Här skulle man haft en grythund!
Ett rådjurskid blev skjutet för Ken-Bills basset. En fin förmiddag fick vi 10 minus på morgonen klart och fint så ska det var när det är som sämst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar