torsdag 21 november 2013

Gör ett nytt försök att skriva om mina starter på SM

Efter som datorn inte vill som jag så blir det en kort variant av SM nu.Skrev ett långt reportage om SM men det bara försvann. Jag och Tina åkte upp till Broo gård vid Nyköping för att starta Puch på SM för springer. Uppladdningen var lite annorlunda detta år, då min vän Pär Olsson miste sin springertik endast 6 år gammal. Pär har lånat Puch för att dogga in fasaner i 6 veckor. Jag fick tillbaka honom 14 dagar innan SM. Tre dagars träning fick vi eftersom jag jobbar fulla dagar och det är mörkt när jag kommer hem, inte mycket att koma med. Dömde SM båda dagarna gjorde Irländarna Aidan Patterson och William Megaughin. De bidrog till en mycket trevlig stämning och såg till så att hundarna fick de chanser de förtjänade. Jag drog nr 14 utav 20 starter med Puch. Det tog en del tid innan vi fick chansen att visa vad vi gick för. Marcus Sjöborg bröt med sin springertik då hon blev för självständig i den klippta granhäcken. Nu fick jag den istället med Puch vilket är en ren mardröm när man har en hårt jagandes springerhane. Fasanerna springer framför hunden och jag ser inte honom utan får förlita mig på att han lyder när jag vill. Puch skötte sig utmärkt och jag ville bara få en fågel i luften så jag skulle komma från första släppet, här kunde vi inte visa upp något sök mer att Puch skötte sig. Puch stöter en fasan till vänster och blir skjuten av mina skyttar Jenny och Jonas. Willy ville att jag skulle ta Puch fot och går runt och ta den med en dirigering vilket gick kanonbra. Skönt nu är jag väl färdig! nä Willy ville se lite till för han hade svårt att se hunden, vilket jag förstod. Andra släpp fick jag sent på eftermiddagen. Aidan sa när jag kom fram till honom, se till att hitta en fågel "bara". Marken var i praktiken slut så vi gick om de bitar som vi hade på morgonen. Puch gick jättefint och jag behövde inte blåsa på honom. Det blev lite stressig då hunden går bra men jag ser att han börjar bli trött och vill ha en fågel. Scannar marken framför mig och ser en fodertunna till vänster bort i marken. Tar sikte på den och hoppas att där finns en eftersläntare. När vi passerar tunnan så kommer stöten som på beställning, tuppen tar till vingarna och fälls av Jonas och Jenny samtidigt tror jag. Puch stannar spontant och tittar på mig, skicka din hund send your dog säger Aidan. Puch far iväg och gör en klockren apport rakt ut och in. Med de två släppen så placerade vi oss som 3:a efter Bengt Rödseths bägge hundar som gick kanonfint för dagen. Söndagens cocker SM gick i närheten av Mariefred, och det var 14:st hundar till start. Spott som nr 3 och Fi som nr 8. Kom in efter Reino Unossons krafftfulla hane Vagnmakarens Yunnan som fick ett långt släpp utan vilt. Vårt släpp gick i tung mark med tjockt gräs och tuvor. Spot gick fint och jag njöt av att se honom i marken. Ganska snart var vi framme vi några buskage och jag frågade Aidan om jag fick ta med dem i vårt sök, självklart jag vill ha en fågel svarade han. Ganska snart ser jag att Spot får vittring i nosen och stöter en tupp som fälls frammför oss. Jag skickar hunden och han snor runt i området och finner tuppen död på platsen. Ser att många hundar handlers har problem med marken som är jobbig. Kommer in med lilla Fi som har laddat upp sig och vill komma ifrån kopplet så fort som möjligt. Hon går kanonfint i ett buskage och ganska snart skjut en fågel för den andra hunden och Fi sätter sig. Hon flyttar sig en meter och jag blåser sitt men hon rör sig igen och då bryter jag. Reino får ett nytt långt släpp och finner inget vilt denna gången heller. Ny taktik när jag ska gå med Spot i mitt andra släpp. Vi skulle jaga oss in i marken utmed en å. Nu är det bara att ösa på tänkte jag. Spot gick kanon och jag kände att jag kunde lita på honom när han var inne i buskagen. Skyttarna fick det jobbigt att hänga med oss när vi stormade fram i den fina tunga marken. Som från en klar himmel stöter Spot tre fåglar varav en fälls. Send your dog säger Willy och Spot letar förbrilt efter fågeln. Spot hade bara riktningen då han satt djupt i det höga gräset. Willy säger till mig att den kanske har fallit i vattnet till vänster om Spot. Jag stannar honom och han får ett vänstertecken och tar det. Willy vill att vi ska gå fram någon meter och då ser vi spot ute i vattnet och att han tar fågeln i munnen. Nu var det bara att vänta på vad som skulle hända. Det ska bli en run off mellan två hundar. Min Whaupley Nordmarka och Marcus Sjöborgs Buisey Lizzy. Nu gick inte Spot lika bra i den mer öppna marken uta han sprang mer än han sökte så jag kände på mig att vi blev slagna av Marcus rutinerade tik, vilket också blev fallet. Jag är supernöjd med resultatet och att Spot presterade så bra i den tuffa marken. Resultat AV Fågeljägarens Gold Finch Chinachgook Galieo Streamside`s Puch Elderdale Tiree Resultat cocker Buisey Lizzi Whaupley Nordmarka Vill också passa på att tacka markägare, skyttarna, sponsorer och JIS för ett fint arrangemag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar