tisdag 26 november 2013

Ungdomsjakt

I söndags var jag inbjuden med Puch för att hjälpa till på en ungdomsjag här i halmstad. Magnus Möller som håller i trådarna hade också bjudit in Mark Wigby och hans cocker. Tre såtar var det tänkt. Elever från Unnaryds Gymnasiet skulle vara jakledare under dagen, vilket de skötte bra. Första såten var det tänkt att vi skulle jaga rådjur,hare och räv. Puch gick hårt som vanligt och stötte en räv under några nerblåsta granar. En av ungdomarna såg till så att den kom med i viltparaden. Puch stötte en hare i riset framför mig och jag sköt den för att belöna hans slit. Andra såten var det energiskogen som stod på tur. Jag och Puch hade en fasan på vingarna. Ett skott hördes och på radion meddelades att ett rådjur fällts av en av ungdomarna. Nu bjöd Unnaryds eleverna på korvgrillning i kyrkoruinen, alltid gott med en grillad korv ute i naturen. Sista såten var det tänkt att vi skulle få fart på lite fasaner. Jaktledarna satte ut och jag och Mark med hundar och Magnus drev av marken.. Vi hade mycket fågel på vingarna och jag själv fällde en hög fasantupp som bestämde sig för att flyga bakåt. Duvor kom inflygandes och det small lite här och var. Det är inte så lätt att skjuta fågel om man inte är van. Dagen var till ända och ett rådjur, en räv, en hare, sex fasaner och sex duvor låg på paraden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar