söndag 1 december 2013

Lördagens jakt

Var och släppte Allan min wachtel på en ny mark. I närheten av Mahult ligger marken och vi var 4st, tre som passade och jag och Allan skulle ta oss igenom marken. Prio ett var att hitta en älg. Allan komm ur kopplet och for iväg in i marken. Ganska snart hörde jag att han skalla. Drevet gick in i marken och snurrade runt. Ett rådjur visade det sig att det var. Djuret kom rakt i famnen på Roy som stod på en liten höjd. Rådjuret fick vind och kastade gick över gränsen med Allan skallandes i löpan. Där ser man hur lite det behövs. Drevet snurrade runt och kom tillbaka in i marken. Tyvärr så gick det över gränsen igen. Såg på pejlen att Allan släppte och var på väg tillbaka, men betedde sig konstigt. jag meddelade Ove att jag skulle gå över gränsen utan vapen och kolla vad som inte stod rätt till. Skogen öppnade sig och jag ser Allan och en jägare utan vapen, han hade kopplat Allan. Det borde en jägare begripa att man inte kopplar en hund som jagar i skogen, förutsatt att den inte är skadad eller beter sig konstigt på annat sätt. Tog Allan och transporterade mig till gränsen ca 250m och släppte honom på nytt. Tyvärr så var det vad vi hittade i denna såt. Vi avslutade med kaffe och bullar. Ibland kan det vara skönt med lite mindre jakter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar