torsdag 19 december 2013

Jakt med kommunala jaktklubben 18/12

Blandjakt i Skedalaskog. 7st tappra jägare samlades på morgonen. Stämningen var hög och förväntansfull. Karl-Ingmar vår jaktledare drog upp planerna för dagens första såt. En mindre såt vid kanebergsstugan skulle jagas av, och det var jag och Allan som skulle stå för underhållningen. Ganska snart fick Allan upp och drevet tog en runda i den lilla såten och smet ut mellan passkyttarna. Efter ca 15 min komm Allan tillbaka. Det tog inte så lång stund innan han hade nästa drevdjur på benen. Också det försvann mellan passkyttarna. Dessförinnan hade jag ropat på Kjelle för att vi skulle ha hund i såten. Kjelle gick i såtens västra del med sin spetsblandning Texas. Allan var tillbaka på 20 min och vi ansåg såten färdig. Kaffe och en macka smakade bra. Andra såte gick jag på ett Gudrunhygge med Allan och Kjelle med Texas i det som vi kallar Luntorna. Allan hade tre upptag och drev på de djuren runt i såten De flesta såg djuren och Kjelle hade det första på 15m, eftersom vi har förbud på att skjuta rådjur med studsare på drev så fick han avstå. Kjelles hund som är ung och oerfaren och ska jagas in på gris och älg hittade inga djur att jobba med. Sista såtarna var det karl-Ingmar med sina Bassets som stod för underhållningen. Den gamla Molly höll på med en hare trodde K-I. Ett snabbt skiffte av passen och K-I gick på med sin unga bassethanen. Efter ett tag så fick han upp och drevet snurrade runt i såten, Rådjuret bestämde sig till slut för att försöka bli av med hunden. Drevet tog en tur mot oss som stod på den västra sidan. Ganska snart small det och det ropades att ett rådjur påskjutits. jag gick och hämtade Allan för att spåra efter ett tag. Allan tog sig an spåret och vi spårade i ca 400m, Allan blev het och jag valde att släppa honom för att dra ner det. Det blev ganska snart fullt drev och det tog sig norrut. Allan släppte vid gränsen och komm tillbaka till mig. hade det varit allvarligt skadat så hade han tagit det ganska snabbt. Känns inte bra men vi bedömde det som inte allvarligt skadat om det nu var skadat. Allan har skött sig utmärkt idag och jag är jättenöjd med honom. Härligt med hundar som fungerar och gör det de är avlade för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar