fredag 13 december 2013

Lite jakt

I söndags var jag med Allan i Lidhult och jagade. Fem st var vi och inget blev fällt i snöglopet. Första såten var en udde som det brukar stå djur på men inte denna gång. En räv hade tagit sig ut till udden med gått tillbaka då han också insåg att det var tomt på bytesdjur. Andra såten hade vi sjön på vänstara sidan och passkytterna passade på skogsvägen som gick paralellt med sjön. Allan kom in i en liten plantering där han ståndade en stor gris. När jag kom upp till honom så förstod jag att den var stor då Allan inte var på den. Jag gick runt och ångrade mig och gick tillbaka och då såg jag ryggen och svansen som stod rakt upp på grisen. Det var en stor pjäs. Allan drev grisen rakt mot passarna och jag väntade bara på att det skulle smälla. Men den store lyckade ta sig emellan passarna tyvärr., med det är väl därför den var så stor. Vi avslutade dagen med att grilla vid sjön. Det var nog säkrast att ta sig ur skogen medans vi kunde i det krafftiga snöfallet. Onsdagen 11/12 var det jagt i Skedala skog och vi var 11st som slöt upp på morgonen för rådjursjakt. Första såten gick jag med Allan och Sylve gick med sin drever. Sylves drever fick upp först och körde ett rådjur runt i marken men försvann så att Sylve valde att hämta sin hund. Allan fick upp och körde runt i såten en stor runda och gick norrut med det vände och var på väg in igen men fick vind av passarna och vände österut. Det blev stopp ca 200m från gränsen och Allan höll på där länge innan han valde att komma tillbaka till mig. Två rådjur blev skjutna en bock och ett bockkid, tyvärr inte för någon hund. Andra såten gick Karl-Ingmar med sin basset Molly och Mellby med sin unga tax Tindra. jag hade ett bra pass med bra sikt över såten men såg tyvärr inget intressant där jag stod. Molly tog upp ett rådjur som hon körde en sväng. Ett skott ekade och in på radion kom Bruno och meddelade att han skjutit för Molly. Tindra gick och väckte men fick inte till det denna dag. Nu var jag tvungen att avbryta då jag skulle till mina barnbarn och passa dem tills Sebastian min son kom hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar