torsdag 9 oktober 2014

Spanielhelg

I helgen som gick var jag inbjuden tillsammans med Royce Svensson att döma SKL prov i Uddevalla. 12 hundar och mycket fin och krävande mark för de deltagande hundarna. Kanin väder och ingen som helst vind på morgonen, vilket gjorde att fasaderna inte gått ut i marken.  Men efter en timme så hade vi mycket fågeln i marken.
Fyra hundar placerade vi.
1:a Petra med Tärna
2:a Elisabeth med Cajsa
3:a Christian med Conny
4:a Olle med Jenni
Det var lätt att placera dessa då vi tappade flera riktigt bra hundar. Men så är det. Man måste räcka hela vägen.

På söndagen startade jag Mack i Säffle. 12 hundar var till start. Nr 4 startade vi som. Ännu en kanonmat,  solen sken från en klarblå himmel.  Alltid lite ovisst att starta en ny hund. Direkt på morgonen förstod jag att det skulle bli mycket fågel. Jag fick ett fint område med ogräs och inslag av stora bestånd av nässlor.  Om det är något som fasanerna gillar så är det nässlor.
Mack gick jättefint och fann en tupp i nässlorna.  Apport och han hämtade den skjutna fasaden.  Första fasaden för Mack. Det blev en lång apport i höga nässlor. En fågel flög upp samtidigt som jag skickade honom vilket var en stor störning då den flög lågt åt samma håll. Men Mack hade koll.
Arbetet resulterade i en 1:a och kvalificerar honom till SKL.  Elisabeth fick också en etta med sin svarta cocker tik.
Bilden här under visar domare skyttar och de två ettorna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar