söndag 12 oktober 2014

SPANNARP

Söndag 12/10
Sharanen tog oss söderut igen. Innom åsen för att plocka upp Pär, sedan mot Spannarp. Väl framme så motte Dave Mc Neill upp på gårdsplanen. En dag där vi skulle jaga med mina tre spaniels, Puch, Puch's dotter Bittan och den lilla cockerhanen Mack. Först så "blankade" vi av trädgården. En hel del fågel körde Puch ut från rhododendronen och buxbomen. Puch fick täcka upp för den lille krigaren Mack. Mack körde på i nässlorna och stötte en kanin som vi inte kunde skjuta på, han fick också in en stöt på en fasanhöna som också fick fri lejd. Puch fick ta över och hade ganska snart stötar på rapphöns som fick ett par hagelsvärmar efter sig, tyvärr så valde fåglarna att inte flyga in i dem. Mack fick nytt förtroende i skogen med undervegetation som bestod av björnbär och nässlor. Han stötte en hare som jag fällde och gjorde en bra apport på den trotts att han är så liten. I nässlorna stotte han rapphöns, och en fällde jag som Daves unga labbetik fick apportera.
Mot bilarna för att byta Mack mot min unga springer Bittan. Vi provade viltremissen bakom ladan. Bittan skötte sig utmärkt och stötte kanin, fasan och rapphöns som vi inte kunde skjuta på. Vi fortsatte över vägen och runt trädgårdarna med Puch. Fina remisser som höll kanin och fågel. Inget blev fällt för att de flög för lågt. Bakom parken utanför and dammarna är marken riktigt tuff. Björnbärssnår, slånsnår och vilros är tufft att ta sig in i. Puch går hårt och hans dotter Bittan är inte mycket sämre. Här var det svårt att komma till skott. Vi hade uppe en hel del fågel, och speciellt en fasan som Bittan fann i ett björnbärssnår. Tyvärr så bommades den.
Gårdens ägare Erik anslöt och vi tog oss genom marken. Puch hade en fin stöt på en fasan som jag inte kunde lossa skott på. En bil stod ivägen. I parken hade Puch utt ett par rapphöns, varav Erik fällde en hög. Mycket fint skott. Alltid roligt att se.
Jag fällde ytterligare en rapphöna som Puch fick apportera i dammen. Någon bommade på en kanin, och några andra fåglar klarade livhanken.
En trevlig dag var slut, och sharanen tog mig hem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar