måndag 6 september 2010

Kaninjakt på Gotland

Återigen så satte jag mig i bilen för att köra de 30 milen som tar mig till färjan mot Gotland. Morgan Hallgren hade återigen bjudit över mig för några dagars hundträning och jakt. Det är alltid lika trevligt att besöka familjen Hallgren. Mulde fritidsby som drivs av Morgans far Härje bjuder på lägenheter och stugor som ligger naturskönt söder om Visby. Med mig denna gång var Jonas Dahllöf, som för övrigt äger Selma som jag startade på unghundsderbyt förra året och kom tvåa med. Detta var Jonas första kaninjakt så han var förväntansfull.
Tordag morgon bar det av ut till Näsudden, jag, Morgan, Härje och Jonas. Med oss hade vi ett knippe spaniels, så hundar fanns det gott om. Jag och Morgan var nog mäst spända på hur våra unghundar skulle klara sig. Min Puch hade en del kanin erfarenhet men inget vilt var skjutet för honom. Morgans Aggi, en tik som var inköpt från Irland hade ingen erfarenhet alls av kanin.
Väl framme på udden så började vi med de unga hundarna. Puch fick starta och skötte sig utmärkt, dock utan något blev fällt för honom. Aggi var med sin oerfarenhet av vilt, lite ojämn vid sitt första släpp. Sedan fick de ”tunga” gardet ta vid och då började kaninerna komma ut från tätningarna. Näsudden består av vildros, slånsnår och salmbärs snår. Salmbär är rätt lik björnbär men de ligger mer på marken och bildar ett ”täcke” och där under trivs kaninerna.
Ja så fortsatte det, hundarna fick avlösa varandra och de slet så att blodet rann. Vi gick runt snåren med bössorna beredda när det kom ut en kanin.
Vi fick mång fina situationer under helgen och hundarna var slitna efter var dag som gick. Morgan fick sig en ny jakthund under helgen. Aggi blommade ut och visade en fin stil i det tuffa terrängen, med lite finputs så blir hon att räkna med på derbyt. Min Puch gjorde mycket bättre ifrån sig än vad jag förväntade mig, gick hårt och tufft trots sin unga ålder (13mån) men höll hela tiden utmärkt kontakt med mig utan att jag behövde använda visselpipan.
Sista dagen anslöt Morgans goda vän Thomas med en liten iller som skulle jagas in. Den lilla gynnaren släpptes i ett gryt och ut for där tre kaniner varav ”tornskytten” fällde den sista. Jonas blev förövrigt jaktkung under helgen.
Ja nu satt man där på söndags morgon och skulle åka hem. Tiden går fort när man har roligt sägs det. Jag glömde berätta om mitt parti kubb med Härje! Den lurige gubben lurade mig till att spela kubb på fredags eftermiddagen. Det är omöjligt för dig att slå honom sade Morgan, fan den som ger sig! Jag fick reglerna förklarde för mig och några provkast, sedan satte det igång. Utan att jag han med så stod det tre noll till Härje i sett, och matchen var över. Härje har plaserat sig högt upp på VM för kubb så det var ingen lätt motståndare jag tog mig an, men roligt var det.
Tack till Morgan med familj för att jag återigen fick komma över för det bästa jag vet.
I början av oktober bär det av till North Yorkshire för mer kaninjakt, men det är en annan story!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar