söndag 26 september 2010

Prov på Toppe

Lördagen startade jag Pearl "Selma" som jag hjälpt Jonas med.
Dagens prov var ett parsläppsprov, dvs två hundar prövas samtidigt med två domare. Domare för dagen var Paul Andersson och Jack Iliffe. 15 hundar kom till start i elitklassen och två i nybörjarklassen.
Vilt som fälldes för dagen var rapphöns och hare. jag drog startnummer 2 för Selma, vilket betyder att startar först på den jämna sidan för Paul Andersson. Vi gick i par med Sofias cockerhane. Ganska snabbt stötte cockern flera rapphöns varav det fälldes två vill jag minnas. Nu var det "bara" för Selma att sitta fem meter framför mig och vänta på att Sofia skulle få in fåglarna. Selma som är en hårt jagande springertik med mycket vilja klarade dock inte passivitetet vilket resulterade i ljud, och det var bara att koppla henne. Så tyvärr så var det bara att gå till sidan och titta på de andra hundarna under dagen. Med mig ner till skåne i bilen hade jag Maria Trogen och hennes cockerhane Skaye. Skaye sköttes sig kanonbra under dagen och blev placerad som 2:a. Välförtjänt vinnare blev Thomas Andersson med sin springerhane Fawitos Chiva.
Min favorit under dagen var Peter Fast med sin springerhane Elderdale Sloth. Peters och Thomas hundar jagar mycket likt med en fin stil och mycket kraft.
Peter hade dock den otroliga oturen att gå förbi en fågel under deras sista sekunder, därmed så var deras dag förstörd. Jag lider med Peter som startade för första gången i ekl och hade ett kanon resultat på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar