måndag 25 oktober 2010

Prov Gotland

Ja så var man hemma igen! Har varit på Gotland och dömt ett spanielprov, samt träffat en massa trevliga människor.

Fredagens Nkl skulle gå på för mig nya marker. Ivan De Flon har en gård som är anpassad för fågeljakt.
7st förväntansfulla förare med sina spaniels skulle ta sig an marken. En field, fyra cockrar och två springer. Oroande var att tre av cockrarna hade en del ljud för sig, ja tom skall. Men för min klassvinnare Vagnmakarns Nobless var det hög klass. Tiken gjorde i mina ögon ett mycket fint arbete och förde väl av Elisabeth Persson. Min andra pristagare var Morgan Hallgren med sin importerade tik Clonyn Addie gjorde också ett imponerande arbete vilket resulterade i ett förstapris.

Öppenklassen fick en tung mark intill sockerbruket. Här var det två cockrar och tre springrar som kom till start. En ny bekantskap för mig var Ronny Andersson Visby med sin fina springerhane Jaktfalkens Harley. Arbetet var av hög klas och det blev så klart ett förstapris. Elisabeths Vagnmakarens Dotson slet hårt i den tunga marken och hade inte den rätta turen med sig denna dag, ja ett 2:a pris är inte fy skam. Sista pristagaren var Perti med fruns (Biggan Elofsson) tik Fantins Sooth. Sooth fick en ganska svår uppgift, en brant slänt som hon klarade bra, hade dock inte någon tur heller. Tiken var inte så distinkt i dirigerings arbetet och fick ett 3:e pris.

Lördagens elitklass gick på sockerbrukets tuffa marker. Här var det tjockt med nässlor, ogräs, branta slänter ner mot kanaler och dammar. 10st hundar hade jag till bedömning under dagen, tre cockrar och sju springrar. Min klassvinnare från fredagens öppenklass Jaktfalkens Harley fick till ett lysande släpp. Bra marktäckning, fina stötar och utmärkta apporter. Här var ett av mina sällsynta HP mycket nära. Bra att gratulera Ronny till en lysande helg. Christian Dokkens hane Huntsmans Lance fick också till det idag, kraftfull i sitt arbete med ett bra tryck i marken. Förtjänade sin 1:a och blev därmed jaktchampion, grattis Christian!. Men klassvinnaren i Ekl blev återigen Jaktfalkens Harley.

Hoppas att jag blir bjuden att dömas på Gotland snart igen. Stort tack till Ingmar Palmgren som lagt ner ett stort jobb.

Nu börjar upp laddningen för SM. Scooter ska finjusteras och Puch ska få lite lätt träning fram till SM helgen. I dag fick jag besked att en liten cockerspanielflicka kommer till Glimten, funderar på ett namn men det lutar åt Fi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar