söndag 31 oktober 2010

Div jakt i helgen

Fredagen 29/10

Älgjakt i Skedala skog. Två drev skulle det bli denna fredag. Jag var drevkarl i första drevet. Allan fick följa med, och skulle släppas längre in i såten en bit från 25:an. Drevet drog igång, vi tog oss fram sakta men säkert för att hålla ihop drevkedjan. Väl inne i "Luntorna" så hördes en studsar smäll, nu väntade vi bara på att skytten skulle komma ut i etern och meddela vad han skjutit på. Göran i pass 90 har skjutit på en tjur som inte som gick undan. Nu var det förbud att skjuta på tjur, endast ensamma hon djur och dubbelkalv var tillåtet. Väl framme vid skyttarna så blåstes drevet av. Alla som sitter väster om skytten ska sitta kvar och några av de andra ska posta om.Jag och jaktledaren Stefan skulle göra eftersöket på tjuren. Allan tog an spåret och följde det lugnt och säkert Stefan var beredd om tjuren skulle rusa upp. Vi tog oss fram i terrängen, Allan först och jag därbak i linan, helt plötsligt vinklade Allan 90 grader nedför en slänt och över en strid bäck. Där inne ser jag att tjuren gått i sårlega. Stefan stegar fram och avlivar den.
Allan gjorde ett bra jobb, men nu återstår det bara jobb.

Lördag 30/10

Vilsvinsjakt på Mästocka övningsfält. Stor jakt med mycket folk kräver planering och jaktledning som vågar ta beslut.
Alla hälsades välkomna och genomgången startades, allt var planerat i minsta detalj och snart var vi i bilarna. Skyttarna till sina pass och vi hundförare till platser som vi skulle släppa hundarna. Släpp hundarna hördes i radion från Anders. Allan for iväg och var borta en lång stund, jag stod och väntade på ett upptag. Nu hördes Allans skall i skogen och drevet gick nordöst. Alexander som gick 500m till höger om mig meddelade över radion att han såg en skymt av Allan när han passerade med fullt skall, men hann inte se vad som var före wachteln.
Vi tog oss fram i såten och och snart hördes den första studsaren. En gris var skjuten. Såten avslutad, samling i Ebbared under skärmtaket. Tre grisar var skjutna fick vi reda på och en räv väl framme i Ebbared. Blåbärssoppan och äggamackorna kom fram och smakade utmärkt.
Nästa såt. Jag och Henrik skulle gå från öst medans tre andra skulle gå från väster. Allan hade ett kort drev på okänt djur i början. När jag vände i såten och skulle gå mot bilen i såtens västra del tog Allan upp ca 300 m framför mig. Grova skall växlades med korta drev i ca 25 min. efter ett tag så var Allan tillbaka och efteråt fick jag reda på av Magnus att det var ko och kalv som han höll på med. Ja nu var det inga älgar som skulle skjutas idag, men ett bra jobb gjorde han den gode Allan. Jakten slut och samling vid slakteriet.

Söndagen 31/10

Idag skulle mina spaniels få sig lite småviltsjakt. Meningen var att försöka fälla någon vild fasan för Scooter som jag ska starta på SM nästa helg. Scooter tog sig an den tuffa marken med nässlor, tjockt gräs och vasskanter. Efter fem min stöter han en fasan som jag fäller, den apporten var ingen match för den 3 åriga springern. Vi jagade oss fram och Scooter hade fyra stötar och jag hade en bra dag med "Bettan". Puch skulle få en chans i marken också. Puch hade inte varit i mark som höll fågel utan var injagad på kanin. Han är en riktigt talangfull springer och jag väntar mig mycket av honom i framtiden, hoppas att det så blir!. Puch har föräldrar som talar för en hårt gåendes hane, och hårt går han min nya krigare. Väl framme vid en bäck med snår och nässlor ser jag Puch bli mer intensiv och snart har han en stöt på en grann vild fasantupp. Tuppen lyfter och tar sig upp bakom buskarna och flyger över den branta bäckravinen, då kommer hagelsvärmet ifatt honom och han faller död ner på andra sidan. Puch sitter lugnt och tittar på mig, apport! han far iväg som en raket, ner i bäcken och över på andra sidan. Jag stannar honom och ger en signal ut till vänster. Han tar min signal och finner den granna tuppen. Stolt tar han sig ner i bäcken och kommer till mig med den. Det värmer i bröstet när vi förtsätter fram i marken, nu går han som jag aldrig sett förut. En ny stöt och han stannar och ser hönan flyga iväg precisom han inte gjort annat. Hönan släppte vi, och nu var det slutjagat för idag, bäst att sluta när det går som bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar