lördag 8 september 2012

Nu efter resan till Gotland och kaninjakten så koncentrerar jag träningen på detaljer och apporteringen. Apportering är något som jag tycker är viktigt och vill lägga mer tid på. En spaniel ska jobba nära sin förare (jägare)men när den går på en löpa efter vilt som är skadat (påskjutet) så måste den frigöra sig och koncentrera sig på löpan. Där ser man på våra jaktprov att många misslyckas. Jag blir oerhört irriterad och besviken om jag inte får in det vilt som jag skjuter på. För jag vet att det är min sak att förbereda hunden för det. Det är klart att den mentala biten är avgörande hos hunden när den ska frigöra sig. Jag har lite svårt att finna inspiration till denna säsong då det har varit en massa saker i klubben och privat som ställt till det för mig. Eftersom jag är en känslomänniska så tar jag åt mig och blir besviken. Förstår inte varför man ska lägga personliga saker i våra hundar, vi gör det för nöjes skull, ja i alla fall jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar