onsdag 5 september 2012

Nyss hemkommen från vår årliga resa till Gotland och fam Hallgren. Resans ändamål denna gång var hundträning och att jaga lite kanin över mina yngre hundar, samt att besöka lite konshantverk. Ted, Fi och lille Spot skulle få bekanta sig med de Gotlänska rabbisarna. Spot som kom till mig från Norge för ca 2 mån sedan skulle för första gången få skjutit vilt för sig. Han är av den livliga typen cocker, ja som man vill ha dem om man är jägare och vill tävla med sin hund. Han går hårt vid stenmur som är klädd med slån och vilros. Efter 5 min markerar han tydligt och jag säger till att de ska vara beredda. Han borrar sig in vid muren och får ut en kanin som Ivan fäller. Kedjan stöt, skott och apportering är inget som Spot känner till, så efter lite hjälp så får han apportera sitt första varma vilt. Efter ett antal kaniner så är numera Spot mer bekant med stöt, skott och apportering. han skötte sig helt lysande och gjorde en del jättefina arbete trotts sin unga ålder (17 mån) Springern Ted som är hos mig på kollo har en jättefin stil och är mycket oöm i sitt sätt att bekanta sig med terrängen. Han gjorde mig inte besviken den här helgen. Lilla Fi pinnade på bra och slank in i snåren som en vässla (10 kg) nu har det skjutit en del kanin för henne så det var inte prioriterat denna helg. Lilla Fi ska paras till våren med Spot om han fortsätter att utveckla sig till den hane som jag önskar mig. Tre valpar är redan beställda, två ska till England!! Så vi får hoppas på en bra kull. Min Sm-vinnare Puch har fått väldigt lite träning i vår och sommar beroende på att de yngre hundarna ska ha sitt. Han var inte helt lydig i mina ögon men skötte sig bra ändå. Inga eftergångar eller något sådant men var inte så distingt på mina signaler som jag är van vid. Han är en hårt arbetande hane med en härlig atytyd och temprament. Det är tänkt att Puch ska para två tikar till våren 2013 så den som är intresserad kan ta kontakt med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar