söndag 21 oktober 2012

Puch champion

Åkte upp för att starta Puch och Ted på segraklassprovet norr om Uppsala. Samtidigt fick vi tillfälle att umgås lite med Tinas föräldrar som har sitt lantställe 30min från provplatsen. Samlingen och provet gick på Gyllerbodas fina marker. Arrangör var Gävleborgsavdelningen. I startfältet kunde man se flera SM-vinnare, både hundar och förare. Domare för dagen var Andrew Robinson och Roine Svensson. Provet mellan en dam och ett dike. Det såg inbjudande ut och skulle passa min starka hane Puch som jag var nummer två på högra sidan. Elisabeth med sin fina cockertik Cajsa var först å denna sida. Conny Landberg var först på vänster sida med sin springertik. Här var det vänster sida som drog vinnstlotten. Utmed diket på vänster sida fann hundarna fasaner vilket inte förvånade mig. Elisabeths Cajsa fick slita hårt i detta släpp och fann en fasan i slutet på denna markbit som hon apporterade efter en del jobb (apporten såg svår ut från min possition). Hundarnas prestationer kan jag inte uttala mig om då det var svårt att se. Puch fick fortsätta där Elisabeth och Cajsa slutade. Sidvind i ett dike med tungt gräs (ogräs)Ny mark, vi skulle jaga oss på tvären över viltremisser för att hundarna skulle få så rättvisa förhållanden som möjligt. Puch fann en kanin som visade sig framför Andrew och mig men vägrade att visa sig för skyttarna. Efter ytterligare 50m så smäller det ett skott bakom oss. En bakskytt har skjutit en kanin som vi fick göra en dirigering på, ja den blev lite knepig. Kaninen ligger mellan de stenarna pekar Andrew. Vi fick in den efter lite jobb. Ytterligare ett markbyte nu i motvind. Inget vilt här men nu var jag färdig på denna sida. Provet fortsatte i den fina marken och och nu visade sig viltet från sin bästa sida. En del hundar fick knepiga situationer och åkte ut, antingen var det i själva kontakten eller så var det i svåra apportsituationer. Min lånehund Ted gick som f.. första delen av sitt släpp, fann en del fasaner som han knallade på. Jag som trodde han var stadig som en klippa, ja där ser man! Puch´s andra släpp var för mig perfekt, han fick visa upp att han är en hund som kan hantera vinden. Höger sida hade stötar i vår omedelbara närhet och bytte hundar flera gånger. En stöt på en höna som blev skjuten och föll i höga och täta jordärtsskockor. Skickade honom på apport och han stötte flera fåglar på vagen och stannade och "frågade" mig, nytt tecken och flera fåglar i luften, nu får vi problem tänkte jag, jag hade nämligen tappat platsen som fåglen föll i. Chansade med att stanna honom och ge Puch ett vänstertecken, han tog det klockrent och for in i skockorna. Jag hörde hur flera fasaner lyfte å andra sidan och tänkte, nu går det åt h....... men där uppenbarade sig Puch med sitt vackra huvud och med hönan i munnen. Bara de som vet kan känna känslan som smyger sig på. Till saken hör att! Om Puch fixar en placering idag så är han champion. Flera hundar hade gjort mycket bra prestationer så det var tuff konkurrens om placeringarna. Resultat 1:a Stremside´s Puch Jakt Champion Ulf Westlund Cert 2:a Fågeljägarens Common Tern Petra Johansson Ck 3:a Vagnmakarens Noblesse Elisabeth Persson Ck 4:a Fågeljägarens Gold Finch Bengt Rödseth Ck Diplom Fågeljägarens Collared Dove Conny Landberg Maesydderwen Scout Paul Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar