måndag 29 oktober 2012

Gotlandsprovet

Ja då var man hemma från resan till Gotland. På fredagen dömde jag ett nybörjarprov A där två hundar blev godkända. Lördagens prov var i segrarklass och jag hade anmält min Puch och lånehunden Ted. Eftersom Puch blev champion på parsläppsprovet förra veckan så strök jag honom för att koncentrera mig på Ted. Jag har dömt på Gotland sedan tidigare och vet hur tuffa marker det är, och det borde passa Ted. Vi hade lottats som nr1 och startade i ett hav av nässlor och en ravin till vänster med träd och buskar. Ted startade bra och vi jobbade oss fram i terrängen. I ravinen började han öka tempot och markerade vittring, fågel gick upp och ted stannade, jag hade ingen kontakt med honom men han skötte sig som tur var. Fortsatte och nu stötte han flera fåglar och det small ett skott på andra sidan, sedan ser jag en fasan komma flygandes framför oss och skytten till höger om mig (Hugo) fäller den nså att den ramlar ner bakom en stor buske. Detta kan bli en svår apport tänke jag. Domaren Rolf Näslund bad mig att skicka hunden. Ted for framm i marken till platsen där fågeln föll och fann den relativt snabbt. Tack sade Rolf! vi fortsätter fram i marken och Ted gör ett bra arbete och vi är klara efter ca 12-15 min. Det kan hända mycket på 15min i ett spanielprov. Nu visade det sig att en fågel till hade fällts av skytten på andra sidan. Jag, Rolf och de andra trode att de sköt på samma fågel. Nu hade jag kopplat Ted så de tog fågeln med en labbe. Provet fortsatte och hundarna gick sina släpp. Det var svårt att få någon bild av de andra ekipagen. Eftersom det varit kallt på natten så förstod man att fåglarna satt på solsidan och det var där vi också fann dem. In med en hund och så small det ett skott, och så fortsatte det. Ingen förutom domaren och möjligvis skyttarna hade någon som helst aning om vem som låg bäst till. Vad vi visste var att två hundar hade utgått, så det var 8 st! kvar. Två run off skulle det bli. Elisabeths Merlin mot Berts Totti och Christians Gin mot Ronnys Harley. På lördagskvällen skulle resultatet bli svart på vitt. Det spekulerades mycket om vilka hundar som låg i topp. Fick själv frågan, och jag hade bra sett fyra fem hundar i koppel så det var omöjligt att svara på den frågan. Vad vi visste var att det skulle bli ett svårt jobb för Rolf att kora en vinnare. Åtta hundar var kvar och det måste vara något slags rekord på Gotland och vilket visade på en hög standard på provet. Resultatet blev 1:a Morgan Hallgren ess Aggie Cert 2:a Ulf Westlund ess Ted Ck 3:a Bert Andersson ess Totti Ck 4:a Christian Dokken ess Gin Ck Diplom tilldelades följande Elisabeth ess Merlin 1:a Ronny ess Harley Liv cocker Ezzie Marika cocker kan inte namnet men det är en dotter till Ezzie Lite fest på kvällen blev det och vi hade t.o.m en liten efterfest hos Christian och Solvig. Söndagen blev det en hel del träning och hundarna var trötta när vi entrade färjan till Oskarshamn. Ps. Allan var och jagade med Anders och drev två rådjur och en älg men inget blev skjutet för honom, men roligt hade han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar