måndag 21 oktober 2013

Älgjakt

Under fredagen var det tänkt att vi skulle bedriva älgjakt. Drykt 20 talet sugna jägare samlades på morgonen. Dagen skulle bli solig så jag såg fram emot dagen och självklart undrade man om det skulle finnas älg i vårt område. Första drevet bedrevs som klappjakt och jag hade dragit pass 10. Ingen höjdare skulle det visa sig, vinden rakt i nacken och in i såten. Här var det bara att njuta av naturen och en sol som värmde gott. Ett skott hördes och man väntade med spänning på vad som var påskjutet. Ett vildsvin var påskjutet men låg inte på plats. Eftersökspatrull till platsen, och efter ca 500m spårning bla över flera mindre träd så konstaterade man att det var en bom. Andra såten då skulle vi som suttit driva av Högåsen. En lång såt där drevet gick i en stor plantering. När vi kom fram till första psskytten så meddelade han att en gris och en hjortkalv var skjutet. Vi som gick i drevet hade inte hört några skott. Väl framme vid pass 54 så hade Bruno börjat passningen av hjorten. Han berättade att kalven kom ihop med 6 andra hjortar och att den stöp i skottet. Efter ca 15 min så kommer där en galt från planteringen, han hade vind av hjorten och gick fram och luktade på den och skulle till att börja äta på den och då small det igen från Brunos studsare. Grisen blev på platsen, skaplig galt på ca 70-80 kg. Märklig historia! Vi bestämde oss för att ta en såt till, och då skulle Alexanders unga laika få schansen. Jag hade ett helt underbart pass på en höjd. Azzi kom i kontakt med ett hondjur som efter ett kort ståndskall skenade över gränsen och försvann med hunden i hasorna. Alexander meddelade på radion att om älgen skenar så släpper hon snart, Och det gjorde hon, ganska snart var hon tillbaka och de fortsatte fram i såten. neranför mig i en mosse hörde jag tiken igen. Hon skallade taktfast på något. Gris eller älg var vi ganska säkra på. Azzi skällde på tjur och en ko. Alexander hade tagit sig ner mot mossen och då möter han en älgko och ser inte hunden och hinner tänka att det är ett djur till. Då stiger älgtjuren fram med hunden i hasorna. Alexander skjuter den och med det så är första älgen skjuten för tiken. Jag var först på plats att gratulera. man kunde se hur glad och stålt han var. Alexander fick skjuta första älgen för sin egen tik, och på köpet en bra tjur 10 taggar och stor i kroppen. Hade inte öronen varit där så hade flinet gått runt. Jag kan förstå Alexander stora glädje då jag tränat många hundar själv och vet hur det känns. Undrar bara om han sov något den natten, och om Azzi fick något gott när de kom hem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar