tisdag 22 oktober 2013

Spanieljakt

Lördagen var det barnbarnen som skulle komma på besök med Sebastian. Tina var snäll och passade Vincent och Elliot medans jag och sonen gick en sväng med Fi och Spot. Alltid trevligt att göra något tillsammans med Sebastian. I blandad mark skulle vi gå och målet var att fälla varsin hare. Fi fick starta och ganska snart stötte hon en morkulla som jag släppte ut ganska lång och fällde. Morkullorna börjar komma söderut nu. Pratade med Hans Iversen för någon dag sedan. Sorgens dag Uffe! en decimeter snö och minus 7grade så nu far de söderut. Hans är en inbiten murkulle jägare och jag har sett hans stora glasburk full med troféfjädrar. Undrar igentligen hur många där finns i burken. Hans har köpt en liten cockertik av mig som i dagarna blev 6 mån. Han kallar henne Myran och det kan man förstå. Nu till jakten! Vi jakade oss igenom marken och skifftade hund hela tiden, en fot och den andre ute på sök. I ett område med ris och ogräs så stöter Spot en hare, haren passerar mig och jag släpper den till Sebastian men tyvärr så skjuter han bakom två smällar. Så kan det gå! Hundarna skötte sig kanon och stöten på haren som Spot hade var en sådan där som man önskar sig. Snor runt och med full sattsning in i snåren och stannar spontant när haren ger sig iväg. Härligt! Sedan bar det iväg hem till Glimten för att påbörja middagen och lite bus med de små grabbarna. Kan man ha det bättre!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar