tisdag 15 oktober 2013

Spanielhelg i Bergslagen

Hundarna där bak i bilen, jag och Tina där fram. Resans mål Trystorp i Bergslagen. Christian Dokken och Conny Landberg har med ägaren av Trystorp Johan Wiberg välvilja preparerat markerna runt slottet för fasanjakt. Vi som tycker om att jaga och tävla med våra spaniels är förståss väldigt tacksamma för det. Lördagens segrarklass med blandning av cocker och springer var ett starkt startfält (18st). Mina två cockrar Whaupley Nordmarka (Spot) och Ducks Brook Demi (Fi) startade som nr5 och nr18. För Spot var det premiär då han bara veckan innan fick en etta i öppen klass. Fi startade jag en gång förra året då jag bröt för det inte fungerade som jag ville. Uppladdningen med Fi var inte den bästa då hon började löpa precis när vi skulle till England för en veckas jakt på kanin. Efter bara en 1½ veckas träning så skötte hon sig jättebra, gick riktigt bra i den tunga marken och stötte en höna som först tornade och dalade mot marken, men till slut fällde ut vingarna och seglade långt ut. Jag fick skicka henne men fick inte ut Fi till nedslagsplatsen. Vi blev utslagna av Bengt Rödseths hane då han som andra hund på apporten fick gå mycket närmare. De fann fågeln och med det så åkte vi ut. Fi skötte sig kanon under de omständigheterna som vi hade. Spot gjorde en jättefin prestation i sin debut i segrarklass och placerade sig som nr 3, slog bla förra årets vinnare Vagnmakarens Nobless med Elisabeth Persson.. Han hade två stötar och tre apporter, eye wipe två hundar. Vinnare blev Maria Mullersdorf men cockertiken Chyknel Cyrlew (stavningen förmodligen fel) före Helena Nymans springertik Fino Dancer. Nu blir det träning inför Sm starten, och jag vet vd jag ska träna på. Några bilder från provet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar