måndag 30 januari 2017

S Björstorp

Var nerbjuden för lite jakt på S Björstorp. Jag och Tina åkte ner till Susse och Johan Meurling på fredagskvällen för övernattning och samkväm. God mat och något gott att dricka. Lördagsmorgonen var kall med en helt blå himmel. Samling för genomgång. Vi var endast 5st så någon stor mängd vilt kommer inte att ligga på paraden. Första såten fick Allan chansen. Ett skott small ganska snabbt och det var gårdens ägare Truls som fällt en dovhind. Allan kom igång ochdrev för full hals. Drevet gick mot öster men vände och kom framför mig iplanteringen. Jag stod och var betedd. En dovkalv visade sig, men jag hade inte något kulfång tyvärr. Det tog ite lång stund förrän Allan kom på löpan. Nu small det igen. Truls fällde kalven.
Här ovan Trulls med Allan och sina dov.
Allan hittade också en gris som försvann med Allan efter sig, dock inte i pass. Den gode Allan kom snart tillbaka och var nu ganska trött. Men inte värte än att han hittade en dovhind som han drev ut ur marken.
Dusty skulle nu få chansen i en liten såt mitt i marken. Precis när jag släppt honom small ett skott. Tomas meddelande att han skjutit på en hjort och bad mig komma och titta. Dusty hade då hittat löpan efter hjortarna och drev dem ur marken. Den kapitala hjoren låg 50 från skottplatsen.
Vackert djur som ligger där stilla och solen belyser honom så fint. Nästan som han ligger och sover.
Den gode Dusty som det är bra drag i har kommit över en väg och hittar inte sin baklöpa vid vägen. Men till slut kommer han tillbaka in i såten igen.
Sista såten är Dusty trött och presterar inte så mycket. En fin dag hade vi och tre dov är inte så dåligt på 5 jägare. Dagens topp var Tomas fina hjort.
Tack för mig och Tina. Vi kommer gärna tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar