lördag 11 februari 2012

DUCKS BROOK DEMI







Som jag lovade så blir här en lite om Derbyt som hölls i sörmland 2011. Efter fredagens succé med Puch så kändes derbyt mer som en bonus att få starta "lillasyster Fi". Hon har varit skadad hela försäsongen så någon stor chans till en framskjuten placering trodde jag inte på. Jag drog nr3 vilket är ett av mina turnummer. Marken bestod av hagmark med slånsnår och nypon, vilket är tuff mark för unghundarna. Nu skulle årets bästa unghund utses.
Såg att Fi taggade till när de två första hundarna "gick". Nu var det vår tur. Fi startade bra och hade snart två tuppar i ett snår som tyvärr flög bakåt. Hon sköter situationen bra, ser att en fågel sitter i snåret 50cm ovanför hennes huvud. Vi fortsätter framåt i marken och hon stöter snart ytterligare en tupp som fälls snett framför mig, ytterligare en fågel flyger åt samma håll men viker av något till vänster. Den markerar Fi. Jag ser att fågeln som fälls reser sig och springer från oss och försvinner över en liten kulle. Jag får tillåtelse att skicka Fi på apport, hon siktar in sig på hönan som hon markerat till vänster. Jag blåser till i pipan och hon stannar omedelbart. Jag ger henne ett högertecken men hon vill fortfarande efter hönan. efter ytterligare några stoppsignaler så låter jag Fi sitta still ett antal sekunder. Nu tar hon mitt högertecken och finner löpan efter tuppen, och tar an den. Som tur är så har tuppen inte sprungit så långt utan tagit skydd i ett nyponsnår. Hon kommer stolt med den till mig, det ser ut som om den är större en den lilla cockern.

Jag och Fi placerade oss som nr4 vilket jag är jättenöjd med. Vann gjorde Reino med sin cockerhane Vagnmakarens Yunnan (tror jag han heter) Som jag såg det så var Reinos hund den enda som hade ett felfritt arbete, och vann välförtjänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar