fredag 24 februari 2012

Klövviltjakterna

Lite om Allan och klövviltsjakterna. Den gode Allan har fungerat utmärkt denna säsong, rejäla drev och bra återgångar. Om man skulle önska sig något så är det söket som kan bli en aning trångt ibland. Allan har ingen skuld i detta utan det är jag som kontrollerat honom för mycket. Han är spårnoga så det blir inget hårt "tryck" på drevdjuret, och därmed inga som skenar. Gristillgången har gott ner på vår mark efter de kalla och snörika vintrarna som vi haft. Vi såg dock en viss uppgång den här säsongen. Allan har i alla fall lyckats hitta en del av nassarna. Kom ihåg en situation där vi skulle starta långt ner i marken. Passen var tillsatta en bra bit norr om oss, det är vanligt att just grisarna drar norrut på "våran" mark. Jag släppte Allan vid bilen när jag hörde att passen var tillsatta. Han försvann direkt mot en plantering som vi hade ca 200 m framför oss. Vi har ett pass söder om planteringen och jag tog mig dit. Rätt så snart hörde jag Allans grova skall, gris tänkte jag och pulsen gick upp. Efter att Allan skällt på grisen i 10 min så kom han ut till mig och slängde en blick sedan for han in igen och fortsatte skälla. Det flyttade sig lite runt i planteringen men ville inte ut. Jag tänkte att jag ville få grisen skulle gå loss, så efter 40 min så gick jag mot ståndet för att lägga vind och få ut grisen. Det tog inte så många minuter förrän det blev fullt drev i planteringen och det drog ner för en brant slänt och över en å österut. Allan släppte efter 1 km. Jag gick ner för att se om det var fler än en gris som han hade satt fart på. En ensam stor gris kunde jag konstatera efter att jag spårat av snön utmed ån. Det blir inte alltid som man planerar. Längre upp i marken så fälldes det ett bockkid för Allan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar