lördag 3 november 2012

Jakt och Prov

Fredagens jakt resulterade inte i något skjuten älg. Två såtar hann jag med innan jag styrde kosan till Säffle där jag skulle döma ett Ökl prov på lördagen. Men först till fredagen övningar i skedala skog. Jaktledningen bestämde att vi skulle släppa hund. Min Allan och Stefans Dalle skulle få chansen i denna såt. Från Kanebergsvägen skulle vi ta den. Det var tänkt att hundarna skulle släppas och "vi" skulle ta bakpassen. Allan drog in i såten och fick upp ett rådjur och drev det runt i såten och passerade Stefan uppe i norr, där släppte han och sökte upp mig. Vi gick runt och tog såten från andra sidan då Dalle drev ett djur från sin sida. Allan fick upp ett rådjur och började driva, Kjelle kom in på radion och frågade om han skulle ta Allan på löpan då vi inte skulle skjuta rådjur för dagen. Ja tack sade jag, trevligt med engagerade jaktkompisar. Vi tog en såt till och Allan hade ett drev till på rå med bra återgång. Nu kunde jag nöjd bryta för dagen och dra mig 35 mil norr ut, nämligen Säffle. Lördagen skulle tillbringas i Säffle dömandes 10 st spaniels. Här är det inte alltid så lätt att få till det. Mark med vass, djupa diken och mycket vatten gjorde dagen inte lättare för deltagarna. Vi som sysslar med denna typ av prövning vet hur avgörande det är med vakna och bra skyttar. Till mitt förfogande hade jag två skyttar som var på och med hela tiden, Mats och Nicklas gjorde inte ett misstag på hela lördagen. Kan inte nog berömma dessa killar i denna svåra mark. Huvudpersonerna är ändå hundarna och de är de som ska bedömas tillsammans med sina förare. Känns konstigt att bara två hundar klarade sig igenom provet, är det jag som är för tuff i min bedömning? Nä idag var det så att de två var bäst för dagen, men samtidigt känner jag för en del som inte hade något "flyt". Vi gratulerar Christian och speciellt Kalle en nygammal räv ( är det inte i vassen som räven smyger) till deras första pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar