söndag 12 januari 2014

Boarp

Blev bjuden på jakt av min vän Pär på fredagen för jakt på lördagen. De har en fin mark med skiftande terräng. Vädret var inte det bästa för dagen, ett ihållande regn bjöds vi på. Väl på plats fick vi av jaktledaren Gunnar reda på vad som var lovligt att skjuta. Lottningen tog vid och Magnus som fått passet bredvid mig visade vad jag skulle stå. Lasse gick med sin wachteltik och Bertil med sina terrier. Det visade sig att såten var tom. Efter en kopp kaffe så var vi igång igen. Nu skulle jag stå på pass 68 vilket var i stor bokskog med föryngring som blir som snår och uppskattas av svinen. Tre hundar med sina förare gick igång, och ganska snart hördes hundskall och några hjortar snurrade runt i såten. Jag bara väntade på att få se något djur då vinden var helt rätt i mitt pass. En stor hjort blev sedd och drevs av en hund runt i såten men lyckades ta sig ut. Flera djur var synliga och spännande var det. Även i denna såt kammade vi noll. 3:e såten gick jag med Allan och Bertil med sina terrier. När vi gick tillsammans med Nicklas till hans pass 19 såg vi en sugga gå in i såten med 7st skjutbara grisar. Bertil meddelade via radion att grisa som var skjutbara fanns i såten. Vi bestämde att Bertil skulle släppa sina hundar först och att jag skulle avvakta med Allan från min sida så att vi inte fick alla hundarna ur såten på samma grisar. Ganska snart hörde jag terrierna dra igång på grisarna och det drog iväg. Bertil meddelade att Jag skulle släppa Allan och han for in i såten och ganska snabbt hade han ett djur som vi inte kunde artbestämma på benen och det drog ur såten nordväst. Då hördes att antal studsarknallar och det meddelade att två årsgrisa blivit skjutna och låg på plats. Allan kom ganska snabbt tillbaka och Bertils hund var efter grisarna som gick emellan passarna. Gert ropade på radion att han hade en gris ute vid den planteringen som han stod vid men han inte med att skjuta. Grisen var kvar och han hörde den i planteringen som inte var så stor. Jag kopplade Allan och gick mot planteringen tillsammans med Bertil som hittar bättre än mig. Bertil tog ett pass och jag gick runt med Allan och släppte honom. Han gick in i planteringen och snurrade runt och kom ut 20m vid sidan om mig och tog en löpa från planteringen. Jag visslade tillbaka honom och skicka de in honom igen. Bertil hade fått tillbaka sin terrier och gick in från sitt håll. Det visade sig att grisen tagit sig ut där Allan tog an löpan. Så kan det gå!. Nu var dagens jakt slut och det bjöds på soppa i "vita huset"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar