söndag 12 januari 2014

jakt i skogen

I onsdags var jag med jaktlaget och jagade i skogen. Allan var som vanligt med. Första såten var norra delen. Peter skulle släppa sin hund från västra delen av såten och jag och Allan skulle igång från östra delen. 9 passkyttet var placerade och vi gick igång. Allan for iväg på en sökrunda och ganska snabbt hörde jag hans upptag. Drevet gick en kort bit norrut men svängde ganska snabbt österut, över bäcken och in på grannens mark. Det drog sig sedan ner mot 25:an. Jag blev såklart orolig då trafiken är ganska omfattande. Jag började traska neråt men hann inte så långt innan min mobil ringde. Det visade sig att Allan blivit kopplad på vägen av en hygglig kille och han höll honom i sin bil tills jag kom dit. När jag kom i närheten av såten så kallade jag på jaktledaren som meddelade mig att Micke skjutit en älgkalv. Vi kom överens om att jag inte skulle släppa Allan igen utan jag skulle ta ett pass utmed vägen. är jag kommer fram hör jag att Peters hund ståndat ett djur och snart fick vi på radion att det var en gris. Hunden jobbade på bra endast ca 100m från mig och spänningen steg. Det gick loss och förflyttade sig norrut och grisen lyckades slinka ut mellan passkyttarna. Nu fick vi koncentrera oss på att bärga kalven. Andra såten gick jag och Alexander med våra hundar. Alex med sin Laika och jag med Allan. Allan hittade ett rådjur som snurrade runt och kom ut till en passkytt som bommade. Drevet gick runt i såten och tog sig sedan förbi Ulf H som kunde se hur rådjuret kom trippande lugnt och stilla förbi honom på för långt håll för hans hagelbössa. Tyvärr så fan vi inget mer i såten och vi bröt för dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar