lördag 18 januari 2014

Marbäck

Jakt idag å marker i Marbäck. Idag var det wachtelhundar som skulle se till så att vi hade djur på benen. Allan och jag tillsammans med Holger och Nellie. Två bruna wachtlar i sina bästa år. Nellie tog upp först och hennes skal ekade i skogen. Ganska snar fick Allan ett rådjur på benen och drevet gick runt i såten och kom i pass. Tyärr så bommade passkyten och drevet gick vidare. Jag hörde inte Allan bland kullarna. Rätt som det var så hörde jag honom igen och drevet gick åt mitt håll. Det kom närmare och närmare, jag såg rådjuret komma i granskogen och det passerade ca 30m från mig lugnt och fint. Allan kom på löpan och djuret fortsatte ur marken. Kunde jag skjutit? Självklart kunde jag det, men jag valde att avstå då jag tyckte det var på gränsen med hagel nu när de har vinterpäls, och så fortsatte dagen. Allan hade totalt tre drev och flera såg drevdjuren och det var sådär nära igen. Nellie hade också flera drev och jag såg ett men det var för långt håll tyvärr. En trevlig dag hade vi, ett par grader kallt och nysnö. Dagens markvärd Gunnar Thornberg bjöd på korv. Det smakar alltid lika gott med en grillad korv när man är i skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar