tisdag 7 januari 2014

Lite om vad som hänt

Ja det enda som hänt är att jag har jagat och jagat. Jonas har varit och hämtat sina springar som jag har passat under hans utlandresa med familjen. Under helgen han vi jaga lite med Selma och Scooter. Puch har varit utlånad till min vän Pär under helgerna så det passade bra att ha Jonas hundar här. Allan har varit mycket i farten och han har skött sig kanonbra. Nu senast så hade han en dust med en stor gris i en plantering. Efter en stunds jobb på grisen så fick han ut den och som vanligt denna höst så stod där ingen skytt på detta pass. Ja det har varit stolpe ut hela hösten, men fan den som ger sig imorgon ska vi på det igen. De "små" cockern Trätäljarens Mack "Mack" och Streamside´s X-Tra "Bittan" har jag så smått börjat att träna. Sitt och inkallning har de kunnat länge, men nu vill jag befästa det i jaktsituationer. Jag är förvånad att det går så lätt att få dem att söka och att hålla kontakt med mig i marken. Jag har inte tränat dem mer än på min tomt innan. Apporteringen är det jag nu ska koncentrera mig på. Bittan har som den springer hon är inga problem med apporterna utan tar det som jag önskar så här långt och har en naturlig fallenhet att komma med det till mig. Mack är en cocker och med det så händer det en del saker som man inte riktigt räknar med. Han är väldigt focuserad på att komma till apporten så fort som möjligt och ger sig inte föränn han har den i munnen. Jag försöker läsa av dem och lägga träningen på den nivå som de klarar och så att jag kan ha en possitiv stund med dem när vi tränar och så att de inte tar träningen negativt och blir dämpade i sin iver att göra rätt. Det ska vara fart och fläkt när de jobbar. Bittan är den av de två som varit i närheten av färsk vittring. Det gick upp en morkulla någon meter framför henne och hon såg den inte. När hon kom in i det området som fågeln varit på då blev det en rikt fart på henne. Bittan har en underbar fin still och är helt focuserar på att söka markvittring, och är den av de två som är längst kommen i sin träning. Mack söker med bra fart trotts att jag tränar i skogen där det inte är så mycket vittring. Han är ivrig i sitt arbete precis som en cocker ska vara och har en underbar attityd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar